Læring

Andet semester

Flow 1 - Design Thinking

I dette flow har jeg lært om design thinking og at det er en iterativ process.

Det har være spænden at kunne identificere de forskellige dele af processen og se hvor meget ens tanker går frem og tilbage i denne process.

Jeg har også haft lidt undervisning i InDesign. Jeg har selv prøveret krafter af med programmet før, men i dette flow er jeg kommet godt ind i programmet.

Omkring segmentering og målgruppevalgt har jeg ikke lært noget nyt idet jeg har haft om det før.

Emner

  • Design thinking process
  • Kommunikation
  • Kampange matrialle

Programmer

adobe InDesign logo adobe deminsion logo adobe photoshop logo

Første semester

Flow 5 - Eksamensprojekt

Handlede om at re-designe portofoliet og denne hjemmeside er min eksamens opgave.

For at løse eksamens projektet har jeg gjordt brug af hvad jeg har lært i dette semeseter.

I dette flow er jeg blevet mere sikker på at kode, ligeledes gør sig gældende med illustrator. Derudover har jeg gået igang med at lære deminsion, for at kunne få ens billeder i projektet Canvas Brodering.

Programmer

Dreamwearer Illustrator Photoshop XD Deminsion

Flow 4 - Byg Sweetbot

Den første del af flowet bestod af visuel identitet, styleguide, design briefing og informationsarkitektur. Jeg havde ikke nogen forventninger til hvad jeg ville lærer her, der var dog heller ikke noget af det som overraskede mig, da jeg har stød på det, på tideliger arbejdspladser.

Yderligere havde vi om projektplanlægning, herunder WBS, PBS og Gantt-kort. Jeg havde ikke haft om WBS og PBS før, men var spændt på at lærer om det, for efter at havde arbejdet som bogholder har jeg lært at PBS er en betalings service mellem to virksomheder. Jeg lærte så at PBS og WBS bruges til at bryde et projekt ned i mindre dele, så det gør det mere overskueligt hvad projektet indeholder. Gantt-kortet har jeg stød på mange gange før og lærte derfor ikke noget nyt om denne.

Som de sidste havde vi om responset design og jQuery hvilket jeg havde set frem til. Til det responsive var min eneste forventning at vi lærte en metode til at gøre det responset. Til jQuery og JavaScript forventede jeg at vi ville lære nogle funktioner til hjemmesiden. Da dette punkt vare sværere end forventet var det meget basic vi lærte hvorefter jeg har lært lidt over google til at lave denne hjemmeside.

Emner

  • Visuel identitet
  • Style guide /design manual
  • Design briefing
  • Informationsarkitektur
  • Projektplanlægning (PBS, WBS og Gantt-kort)
  • Responsivt design
  • JQuery og JavaScript

Programmer

adobe dreamweaver logo

Flow 3 - Byg en app

I dette flow lærte jeg at bruge programmet Illustrator, med fokus på at udvikle ikoner. Yderligere havde vi om farver, her var da dog ikke noget nyt, da det var det samme som man lærte i billedkunst i folkeskolen.

Vi blev også introduceret til typografi. Jeg havde en forventning om at lære noget om hvilken font man bruger til forskellige sammenhængen. Undervisningen handlede mere om Serif og sans-Serif samt højre, centret og venstre stillet tekst. Yderligere blev der kort nævnt x-højde, overlængde og underlængde som man bruger når man skal designe en font.

Yderligere lærte jeg om Personas, som jeg til fremadrettet projekter ser som et godt værktøj.

Vi havde også om spørgeskemaundersøgelse, her lærte jeg ikke noget nyt, da jeg havde en del undervisning i det i gymnasiet. Som de to sidste ting havde vi om prototype/wireframes og brugertest, hvilket jeg kort og med anden teori havde stifte bekendtskab til. Jeg forventede at få mere teori omkring wireframes og prototype, hvilket jeg gjord i form af lo-fi og hi-fi. Angående brugertest lærte jeg kortsortering og tænkehøjt test, hvilket har vidst sig at været nyttigt til udvikling af hjemmesider og apps.

Flow opgaven omhandlede at udarbejde en app, hvor man selv lavede alle ikoner til.

Emner

  • Farver
  • Typografi
  • Personas
  • Spørgeskema
  • Wireframes og prototyper
  • Brugertest

Programmer

adobe illustrator logo adobe xd logo

Flow 2 - Byg dit portfolio

I flow to havde jeg om HTML og CSS-kodning. Jeg var meget kort blevet introdukseret til kodning tilbage i gymnasiet. Jeg havde derfor en forståelse af hvad det handlede om. Jeg havde en forventning om at lære noget mere dybdegående og forhåbentligt havde en forståelse af hvordan man bygger en hjemmeside op vis HTML/CSS kodning.

Jeg var overrasket over hvor meget kodning jeg kunne efter blot 2 ugers undervisning. Med denne viden kom der også flere spørgsmål for jeg kunne pluslig se hvor meget mere endnu der var at lærer.

Denne flowopgave lod på at vi skulle kode vores portofolio som vi havde lavet i XD i flowet forinden.

Emner

  • HTML/CSS-kodning

Programmer

dreamweaver ikone

Flow 1 - Drøm dit portfolio

I det første flow havde jeg om Photoshop og Adobe XD.

Jeg har tideliger brug gratis versioner af Photoshop, så det eneste nye på dette punkt hvor at jeg skulle lære selv programmet at kende, hvad ligger hvor og hvad bruger de af ikoner. Jeg havde forventer at lærer noget mere i i forhold til brug af farver og udtryk og deres timeline funktion til gif'er. Disse ting har jeg selv fundet videoer af på Lynda og youtube.

Jeg havde aldrig brugt Adobe XD før, det var rigtig nemt at gå i gange med og krævede ikke den stor introduktion. I denne forbindelse lærte jeg at bruge den indbyggede grid funktion i programmet, til at opbygge mit portfolio.

Vores flowopgave i dette flow handlede om at udarbejde vores portfolio i XD.

Emner

  • Billede redigering
  • Prototype

Programmer

Photoshop logo Photoshop logo